Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Cedzynie na lata 2016-2021
1. Główne założenia Koncepcji Pracy Szkoły
Opracowanie Planu Pracy Szkoły wynika z przeprowadzonej diagnozy i ustalenia dalszych kierunków rozwoju szkoły celem:
- podtrzymywania mocnych stron pracy szkoły,
- rozwijania dotychczasowych doświadczeń,
- rozwijania i wdrażania wniosków z ewaluacji,
- Podnoszenia wyników nauczania
Koncepcja zakłada poprawę jakości pracy szkoły, systematyczne analizowanie i ocenianie stopnia realizacji stawianych przed szkołą wymagań wynikających z zadań szkoły. Ukierunkowana jest na systematyczne doskonalenie warunków, jakie szkoła stwarza na rzecz wszechstronnego rozwoju uczniów. Podmiotem wszelkich oddziaływań jest tu uczeń, który opuszczając szkołę potrafi uczyć się, działać, współpracować; który zgodnie z podstawą programową, reprezentuje zintegrowany system wiedzy, umiejętności i postaw.
Misja szkoły
„Jesteśmy szkołą zapewniającą wszechstronny rozwój ucznia twórczego, wrażliwego, samodzielnego, otwartego na problemy, rozumiejącego zmiany we współczesnym świecie. Chcemy nauczyć go życia w zgodzie z tradycjami, naturą i ludźmi. Działamy w myśl hasła „ Wychowujemy wolnego i samodzielnego człowieka, gotowego pokonać trudy codziennego życia”.
Wizja szkoły Szkoła Podstawowa w Cedzynie to szkoła:
- nowoczesna, przyjazna , innowacyjna przygotowująca uczniów do samodzielnego funkcjonowania w
- otaczającym świecie, nastawionych na osiąganie sukcesów,
- promująca chrześcijański system wartości,
- pomagająca wszystkim uczniom w pełnym ich rozwoju,
- prowadząca szeroki zakres działań pozalekcyjnych, dzięki którym uczniowie zdobywają wiedzę oraz rozwijają
- swoje zainteresowania,
- korzystająca z najnowszych zdobyczy technik informacyjnych i informatycznych,
- pracująca metodami aktywnymi,
- wspierająca i rozwijająca współpracę między uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz społecznością lokalną,
- umożliwiająca wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom,
- uwzględniająca w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego,
- zapewniająca dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonym budynku szkoły,
- w której nad rozwojem ucznia czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
Cele koncepcji:
Kierunki i cele rozwoju placówki w latach 2016-2021 w poszczególnych dziedzinach i obszarach jej
funkcjonowania:
Aspekt programowy:
I. Podnoszenie jakości kształcenia, wychowania i opieki.
- Utrzymanie wysokiego poziomu nauczania i unowocześnianie procesu dydaktycznego.
- Realizacja projektów edukacyjnych,
- Tworzenie autorskich programów,
- Wykorzystanie technologii informacyjnej w praktyce szkolnej.
- Rozwijanie i pogłębianie uczuć patriotycznych;
- Tworzenie i wdrażanie programów profilaktycznych,
- Tworzenie ciekawej oferty edukacyjnej dla ucznia ,
Opieka i wychowanie
- Zorganizowanie opieki nad uczniami z rodzin dysfunkcyjnych, wielodzietnych i żyjących w trudnej sytuacji materialnej.
- Popularyzacja wiedzy i zachowań ekologicznych.
- Wdrażanie uczniów do zdrowego, bezpiecznego i wolnego od nałogów stylu życia
- Promowanie zdrowia – podejmowanie działań w ramach szkoły promującej zdrowie.
Aspekt jakościowy:
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- Rozwijanie zainteresowań uczniów,
- Organizacja czasu wolnego ucznia
- Diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły,
- Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli
Aspekt organizacyjny:
II. Rozwijanie i doskonalenie współpracy społeczności szkolnej i środowiska zewnętrznego.
Obszar: środowisko lokalne:
- Stałe polepszanie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami.
- Rozwijanie i umacnianie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
- Doskonalenie współpracy z rodzicami
- Troska o wizerunek w środowisku lokalnym, budowanie tradycji szkoły.
Obszar: zarządzanie:
- kształtowanie partnerskiego i twórczego współdziałania jako podstawa nowoczesnego zarządzania.
Dziedzina infrastruktury
III. Stałe polepszanie organizacji pracy w szkole, wzbogacanie bazy i jej optymalne wykorzystanie:
- Zagospodarowywanie pomieszczeń w szkole zgodnie z organizacją zajęć,
- Usprawnianie organizacji pracy w szkole,
- Optymalne wykorzystanie bazy szkolnej,
- Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Uzasadnienie wyboru celów rozwojowych:
Nasza szkoła jest placówką dobrze rozwijającą się, dlatego chcemy, aby nasze działania w dalszym ciągu nastawione były na jej nowoczesność pod względem: metod nauczania, programów edukacyjnych, wyposażenia sal lekcyjnych,
sposobów rozwiązywania problemów. Pragniemy rozwijać zainteresowania naszych uczniów w różnych dziedzinach życia. Troską naszą jest, by uczeń czuł się dobrze i bezpiecznie, by mógł liczyć na pomoc.
Priorytety naszego działania to:
- Nauka języków obcych
- Poszerzenie oferty edukacji informatycznej w szkole,
- Promowanie zdrowia i podejmowanie działań zgodnie z założeniami , „Szkoły promującej zdrowie”
- Rodzic partnerem w działaniach szkoły,
- Podnoszenie poziomu kształcenia, których miarą jest ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- Wykorzystywanie metody projektu jako sposobu na rozwijanie kreatywności uczniów,
- Stała praca nad rozwijaniem systemu odkrywania talentów w szkole,
- Szkoła przyjazna dla uczniów mających problemy w nauce i zachowaniu,
- Wdrażanie oceniania kształtującego w szkole.
Ustalenia końcowe:
1. W oparciu o koncepcję pracy szkoły corocznie opracowane są plany pracy oraz plan nadzoru pedagogicznego.
2. Sprawozdanie z realizacji założeń koncepcji dokonuje się w oparciu o realizację planu pracy szkoły w roku szkolnym
2 razy w roku na radzie pedagogicznej.
Koncepcja Pracy Szkoły przyjęta została do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2016r.